Középiskolás Vezetőképző Debrecenben

A Rákóczi Szövetség jóvoltából nagyon értékes képzésen vehetett részt iskolánk két IX. osztályos diákja Debrecenben. Április 15.-17. között szervezték meg a XXII. Kárpát-medencei Középiskolás Vezetőképzőt, melynek központi témája az Érték és Ifjúság volt. Szállásunk az Aranybika Hotelben volt, mely illeszkedett a magyarságtudat erősítése céljából létrehozott találkozóhoz impozáns méreteivel, jellegzetes festett ablakaival, mely kultúránk számos képviselőjét jelenítik meg.
Pénteken délután ismerkedéssel kezdődött a találkozó. A résztvevők négy országból érkeztek: Felvidékről, Kárpátaljáról, Erdélyből és az anyaországból, úgyhogy tanulóinknak volt részük betekintést nyerni a magyar diákság életébe más vidékeken. Este egy különös film, a Lovasíjász, megtekintésével egy igen érdekes világba kalauzoltak bennünket, ahol egy tehetséges ember, Kassai Lajos életfilozófiájával, hagyománytiszteletével és őrzésével állított példát nekünk.
A szombati napon lélegzethez sem jutottunk a számtalan programtól. Házigazdáink mindent megtettek, hogy megismerhessük Debrecent. A híres Református Kollégiumban kezdtük látogatásunkat, ahol nemcsak kimerítő történelmi előadáson vehettünk részt, de megtekinthettük az iskola gazdag múzeumát, ahol megemelhettük a Kollégium egyik jelképét, a gerundiumot, melyről azt tartják, hogy Arany János, innen vette a szálfát tartó Toldi ötletét. Láthattuk az értékes könyvtárat, a puritán egyszerűségű oratóriumot, dísztermet, megismerhettük a Kollégium híres tanárait, diákjait és jelmondatát: Orando et Laborando. Következő állomásunk a Déri múzeum volt, ahol megcsodálhattuk Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiájának két képét (sajnos a Golgota nem volt megtekinthető), a helytörténeti kiállítást, és „A csillagos ég lakói” – régészeti kiállítást. A délelőtti program utolsó helyszíne Magyarország legnagyobb református temploma, a Nagytemplom volt, ahol Oláh István lelkipásztor a reformációról és annak debreceni vonatkozásairól mesélt, majd megnézhettük a templom eredeti makettjét, a Rákóczi harangot, és a teraszon gyönyörködhettünk a pompás kilátásban.
A délutáni program a kapcsolatépítésé volt. Előbb Halzl József, a Szövetség elnöke mesélte el, hogyan és miért jött létre a Rákóczi Szövetség, és milyen célok vezetik gazdag programjait, majd Kisida Elek orvosprofesszor beszélt önzetlenségről, hitről, emberszeretetről, egy tartalmas élet „minden fontos ügyéről”. A találkozó felejthetetlen pillanatait, Takaró Mihály irodalomtörténész előadása szolgáltatta. Meggyőzőbb előadást hazaszeretetről, megmaradásról, összetartásról ritkán hallhatunk. A résztvevők szíve szinte együtt dobbant, s a meghatottságtól bizony, még a könnyünk is kicsordult olykor, éreztük, hogy egy vérből valók vagyunk.

Este egy vidám táncházi program vezette le a feszültségeket. A pedagógusok részt vehettek a Nagytemplomban megrendezett felejthetetlen orgonakoncerten, ahol a Magyar Örökség Díjas Kollégiumi Kántus is fellépett, majd egy építőjellegű beszélgetésen tanácskozhattunk a jövőbeni pályázatok nyújtotta lehetőségekről.

Vasárnap egy kiértékelő beszélgetés és lelkiekben gazdag Istentisztelet zárta a színes hétvégi programot.

Köszönjük, hogy iskolánk diákjainak ismét lehetőségük volt olyan programba kapcsolódni, amelyet csak nagyon lelkes emberek áldozatos munkája hozhatott létre.