Tudományok Diáktábor Sonkolyoson

Az idei tanévben duplán megérte jól tanulni és erősen felkészülni a Tudományos Diákkonferenciára, az Arany János Iskolaközpont diákjainak. 2012 július 9-13 között, egy Sonkolyosra szóló tudományos táboron való részvételt nyertek a konferencián részt vevők, és az iskola érdemdíjazottai.
                Hétfő reggel kicsit nehezen, kicsit álmosan, és kicsit kedvtelenül indultunk el a nyári tikkasztó hőségben az útnak, nem tudván milyen felejthetetlen és emlékezetes napok várnak majd ránk.
                A szálló higéniája és az étrend, melyben ottlétünk alatt részünk volt, talán mindenki nevében bátran kijelenthetem, fennséges és elvárásokon túli volt. A környezet, a programok, a társaság és a hangulat, semmire se lehetett panaszunk.
                Hétfő délután a meleg ellen küszködve mártóztunk a Körös folyóban, majd a hűsölés után útnak indultunk a  Nagy magyar barlanghoz, megnéztük a Szelek barlangját,és megtekintettük a körös baloldali mellékfolyójára a Misid vadregényes völgyére irányuló lélegzetelállító kilátót.
                Másnap informatika órával kezdtük a napot, melyen a tanárnő a filmkészítés rejtelmeibe avatott be, minket diákokat . Matematika órán mindenki kipróbálhattam hajtógató ügyességét, kockákat és más mértani alakzatokat hajtogatva, s felfedve ezek szabályosságán alapuló titkait. Kémia órán érdekes kísérletek sorozatát végeztük: robbasztottunk, forraltunk, és „kifüstöltük  a környéket”  rózsaszín és narancsszínű füsttel. Németórán, mondhatni tornaórát tartottunk, játszva tanultunk és hoztuk meg étvágyunkat. A jól megérdemelt ebéd és pihenés után ismét kirándulni indultunk és felfedeztük a Győzelem vízkelet, Győzelem barlang, Kereszt domb tájait, melyek jellegzetességei : királyerdői, szép kilátások, karsztikus jelenségekkel teleszórva.
                A szerdai nap, megkaphatná a „ Kihívás napját”, hisz egész napos, összegezve 8 órás túra várt azokra akik bátrak, merészek, kitartóak és imádják a természetet.   Kezdetnek a körösrévi Zichy barlangot látogattuk meg, a csodálatos cseppkövek által nyújtott látvány után, szomjazva kutattuk a híres nevezetes környéki vízesést. A völgy jobboldali körútját éríntve a Vizes barlangot,  Tündérvár barlangot, valamint Podirei Domb 5 kilátóját másztuk meg, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a Körös-szoros alsó szakaszára. Mindenki már a fáradságtól, izomláztól és a melegtől felforrva bóklászott, mire elértük a kirándulásunk fénypontját, a Kereszt kilátót. E látvány feledtette el velünk fáradságos, órákon át tartó utunkat, nehéz végtagjainkat, és nem csak megkoronázta napunk, hanem erőt is adott, a sikeres hazajutáshoz.
                Csütörtökön újból iskolai hangulatba keltünk. A filmezés újabb fortélyait leshettük el informatika órán, matematika órán  komoly agytornát alkalmazva, játékos matematikai feladatokat kellett megoldani. Fizika órán eszünket, és találékonyságunkat felhasználva a televizióban ismert Egy perc és nyersz , című vetélkedőhöz hasonló ügyességi játékokkal szórakoztattuk egymást és a közönséget. Angol órán memóriánk és angol nyelvtudásunk lett felmérve, játékos bemutatkozás, és történetírás keretein belül.
                Pénteken felcserélődtek a szerepek: a diák, tanár lett, a tanárok pedig az „iskolapadba” ültek. Kipróbálhattuk milyen a tanári pálya, és szembenézhettünk milyen órát tartani a szófogadatlan, zajos, beszédes „diákoknak”. Nekünk, diákoknak, kemény megpróbáltatást jelentett órát tartani, főleg hogy a tanárok teljesen beleélték magukat az igazi diákok szerepébe. Logika, torna, illetve matek órákkal, valamint pszihológiai felméréssel próbáltuk lekötni, mi kistanárok, a „diákjaink” figyelmét, kisebb- nagyobb sikerrel. Fegyelmet tartani, kijelenthetem, képtelenek voltunk, e  vizsgán teljesen elbuktunk.
                A hét első napjaitól kezdve videofelvételeket és fényképeket készítettünk, melyeket kisfilmekben örökítettünk meg. Csütörtök délutántól péntek reggelig, a csoportokra osztott diákok szorgosan dolgoztak kisfilmjeiken, alkalmazva a hét informatika óráin tanultakat. Az alkotások vidám perceket okoztak mindenki számára, felevenítve a hét színes, izgalmas, és vicces perceit. Összegezvén a hetet mindenki fájó szívvel, honvágy nélkül indult a hazafelé vezető útnak.
                Hálás köszönet a táborszervezőknek, és támogatóknak, akik  nélkül nem lehetett volna részünk e feledhetetlen hétben: Mészár Julianna, Kiss Mária, Pro Lyceum Szalonta Alapítvány és az iskola Szülőbizottsága.
                Szintén óriási köszönet a következő tanároknak, akik nem csak elkísértek minket, hanem szórakoztató előadásokkal készültek , és csodálatos kirándulásokat, túrákat szerveztek nekünk: Bakó Irén, Domján Laura, Fenesi Ferencz, Kádár Annamária, Kovács Klaudia, Molnár Csilla, Nagy Ildikó, Nagy Olga,és Szél Gyöngyi.